TIKKIE TERUG

Feyenoord-Ajax is per definitie een klassieker, ook als de uitslag kenners verbijstert. Een klassieker… Uniek symbool van een vergane tijd. Niet hedendaags dus en daarom is het logisch dat woensdagavond in de door Ajax zo verrassend gedomineerde competitiewedstrijd géén eigen doelpunten werden gemaakt.

In het moderne voetbal régent het eigen doelpunten. Alleen al in de laatste speelronde van de eredivisie víjf. Fatale tikkies-terug zijn hot en hip en dat is hartstikke goed verklaarbaar. Eigen doelpunten pássen in het egocentrische tijdperk van nu.

Ze kwamen altijd al voor, maar nooit zo massaal als vandaag de dag en die trend verbaast me niks. Een doelpunt maken is voor de moderne mens niet meer genoeg. Het moet een éigen doelpunt zijn. Nog even en we hebben het Eigen Doelpunt Van De Week.

Zo’n beetje iedereen heeft een éigen account op social media, waarin hij, zij of het onmiskenbaar duidelijk maakt dat het in ‘t aardse bestaan draait om hem, haar of het.

Ik vind, ik moet, ik wil.

Een door jou gemaakte foto is niks waard als je er zelf niet opstaat. Een selfie is de Heilige Graal van de hedendaagse amateurfotografie, de selfiestick het verlengstuk van het ego. Het is voor voetballers moeilijk om daarin mee te gaan. Zij behangen hun lijven weliswaar met éigen tattoo’s of maken éigen rapnummertjes, maar op het veld worden ze toch geacht om onderdeel te zijn van Het Team. Dan ga je automatisch onbewust hunkeren naar iets eigens. Je éigen doelpunt, dat je niet hoeft te vieren met je ploeggenoten.

Vroeger was het eigen doelpunt een ongelukje, nu is het verheven tot kunst.

 

Die magistrale uithaal van Bacuna van FC Groningen… Hij deed ’t niet expres, maar diep van binnen fluisterde een stemmetje: toch mooi dat je als 1 van de 22 nu iets éigens hebt. Een eigen doelpunt. Die hilarische terugspeelbal van Benita van Hercales tegen FC Twente… Nóóit terugspelen tussen de palen, werd mij in de c-tjes van FC Meppel al geleerd. Waarom doet zo’n fullprof dat dan wel? ’t Komt door dat stemmetje in z’n hoofd.

‘Zo’n filmpje gaat de hele wereld over’, zei Sjoerd van Ramshorst in Studio Voetbal. ‘Goed voor je naamsbekendheid’, aldus de presentator. Is wel zo. Met Het Eigen Doelpunt bereikt de moderne mens onbewust het ultieme doel: trending van X tot Instagram. Een aandachtlawine, helemaal voor z’n eige.             

Scroll naar boven